W czwartek (29 listopada) w Bydgoszczy podpisano umowę na rozbudowę ul. Kujawskiej. W jej zakres wchodzi budowa nowego torowiska, jezdni, dróg rowerowych i przebudowa dwóch rond. To jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji w transport publiczny w tym mieście. Za prace budowlane odpowiadać będzie konsorcjum, z udziałem firmy „Gotowski”. Wartość inwestycji to 167 mln zł.

Do tej pory tramwaje obsługujące największe osiedla na tak zwanym górnym tarasie miasta mogły kursować wyłącznie z wykorzystaniem torowiska wzdłuż ul. Perłowej. Dla mieszkańców Wyżyn i Wzgórza Wolności była to znacznie dłuższa trasa, dlatego w drodze do centrum wybierali częściej linie autobusowe lub własny samochód. Wraz z rozbudową ul. Kujawskiej to tramwaj stanie się najwygodniejszym środkiem transportu. Linie kursujące z pętli na Kapuściskach lub Glinkach będą mogły jechać po wydzielonym torowisku wzdłuż ul. Wojska Polskiego, Kujawskiej i Bernardyńskiej i w kilkanaście minut dotrą do centrum. Jednocześnie rozbudowana będzie też infrastruktura dedykowana pieszym, rowerzystom oraz kierowcom.

Umowę na wykonanie prac budowlanych zawarto 29 listopada. Będzie za nie odpowiadać konsorcjum firm zbudowane z trzech podmiotów: Przedsiębiorstwa Robót Drogowo-Inżynieryjnych z Torunia, firmy „Gotowski” z Bydgoszczy oraz Przedsiębiorstwa Inżynieryjnych Robót Kolejowych Tor-Krak z Krakowa. Wartość prac budowlanych to 167 mln zł.

- To dla nas bardzo ważny kontrakt – mówi prezes firmy Gotowski, Marek Gotowski. – Od początku wspólnie z naszymi partnerami budowaliśmy ofertę, która okazała się najlepsza dla inwestora. Po drugie to kolejne zlecenie realizowane w naszym rodzinnym mieście. To zawsze zobowiązuje do najwyższych standardów. To również zadanie pozwalające wykorzystać nasz potencjał. Niestety w ostatnie miesiące są bardzo trudne dla firm z branży budowlanej. Wszystkie ryzyka związane z niemożliwym do przewidzenia, potężnym wzrostem cen usług i materiałów budowlanych obciążały wykonawców. Dodatkowo wielu zadań z przyczyn niezależnych od wykonawców nie kończy się w terminie, co opóźnia płatności. Te niekorzystne zjawiska wymagają pilnych zmian w ustawie o zamówieniach publicznych.Są one poważnym zagrożeniem, przede wszystkim dla polskich firm.

W pierwszej kolejności ze względu na obszar oddziaływania inwestycji – ścisłe centrum miasta i przebieg drogi krajowej nr 25 – wykonawcy wspólnie z zamawiającymi przygotują optymalną organizację ruchu. W pierwszej kolejności rozpoczną się prace geodezyjne, rozbiórki i usuwanie pierwszych kolizji. Główne prace budowlane rozpoczną się wiosną.

Zakończenie prac budowlanych planowane jest za dwa lata. Inwestycja będzie objęta też długą, 8-letnią gwarancją. Warto podkreślić, że wcześniej inwestor – Miasto Bydgoszcz, do obsługi nowej trasy zamówił 15 nowoczesnych tramwajów. Ich dostawy zostaną sfinalizowane w najbliższych miesiącach. Ponadto zlecone zostały niezbędne wycinki drzew wraz z nasadzeniami kompensacyjnymi w innych punktach miasta.
Inwestycja zakłada budowę nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego. Konieczna jest także modernizacja obu rond oraz dróg dojazdowych. Ulica Bernardyńska przebudowana zostanie od ronda Bernardyńskiego do mostu. Po stronie wschodniej posiadać będzie układ ścieżek i chodników połączony z traktami spacerowo-rowerowymi położonymi na nabrzeżu Brdy. Od strony zachodniej trakty zostaną przebudowane do placu Kościeleckich.

Ciąg Wały Jagiellońskie –Toruńska będzie rozbudowany do dwóch jezdni od ul Długiej do ul. Babia Wieś. Rondo Kujawskie ze względu na konieczność zmniejszenia pochylenia linii tramwajowej musi zostać obniżone. Linia tramwajowa pomiędzy dwiema jezdniami ul. Kujawskiej również będzie na znacznym odcinku znajdowała się poniżej poziomu jezdni. Będzie to wymagało budowy murów oporowych. Na jezdni wschodniej ul. Kujawskiej wydzielony zostanie również buspas. Przy rondzie Kujawskim powstanie również parking typu P+R (Park&Ride).
Wszystkie rozwiązania dostosowane będą do osób niepełnosprawnych, co oznacza m.in. budowę pochylni dla wózków czy też wyposażenie sygnalizacji drogowej w sygnalizatory dźwiękowe oraz wbudowanie elementów ryflowanych ułatwiających orientację osobom niepełnosprawnym.

Z ronda Kujawskiego torowisko zostanie od razu wyprowadzone na fragmencie ul. Solskiego. Ułatwi to w przyszłości dalszą rozbudowę linii w kierunku osiedla Błonie, a do tego czasu odcinek ten ma pełnić funkcję toru odstawczego. Zlikwidowana zostanie natomiast pętla przy ul. Karpackiej, ponieważ jej dalsze istnienie jest niemożliwe – między innymi z uwagi na konieczność obniżenia ronda.
Komplementarnym zadaniem dla rozbudowy ul. Kujawskiej jest trwająca rozbudowa pętli przy ul. Magnuszewskiej oraz przebudowa węzła Szarych Szeregów na osiedlu Kapuściska. Nowy węzeł umożliwi kierowanie tramwajów nadjeżdżających od strony ronda Kujawskiego we wszystkich innych kierunkach (Perółowa, Kapuściska i Glinki).

Rozbudowa ul. Kujawskiej w liczbach:

  • Wartość prac budowlanych -167 mln zł
  • Liczba pasów ruchu – 5 (2 w górę, 3 w dół w tym buspas)
  • Długość rozbudowywanych odcinków dróg – około 2 km
  • Liczba dosadzanych drzew - 658

Inwestor:

  • Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy
  • Miejskie Wodociągi i Kanalizacja w Bydgoszczy

Wykonawca:
Konsorcjum:

  • Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego S.A.(lider)
  • Firma „Gotowski” (partner)
  • Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych TOR-KRAK (partner)